Terug naar blog

Hoeveel zout per dag heb je nodig?

Als je bewust met voeding bezig bent, dan heb je jezelf vast al eens afgevraagd: hoeveel zout per dag heb je nodig? De meeste Nederlanders eten al snel meer zout dan de aanbevolen maximale hoeveelheid. Want naast het feit dat zout een boel mineralen bevat, kan te veel of weinig zout eten ook klachten opleveren. Dus hoeveel zout per dag heb je daadwerkelijk nodig en is te veel zout écht slecht voor je? Wij van The Healthy Chef vertellen je hoeveel zout per dag je nodig hebt en wat de voor- en nadelen zijn van zout.

Hoeveel zout per dag heb je nodig?

Hoeveel zout per dag je nodig hebt, is voor ieder lichaam anders. Laten we uitgaan van een gemiddelde van minder dan 6 gram zout per dag. Voor een sporter wordt aangeraden om 0,75 gram zout per kilogram lichaamsgewicht per dag te consumeren. Deze hoeveelheid zout gaat gepaard met 0,4 liter water per kilogram lichaamsgewicht. Zout zorgt voor het opslaan van vocht in je lichaam en dit is hard nodig als je sport en zweet. De aanbevolen hoeveelheid zout hangt dus ook af van hoeveel je beweegt en hoeveel zout je verliest met het zweten en bijvoorbeeld plassen.

Hoeveel gram zout per dag voor kinderen

Hoeveel gram zout per dag voor kinderen is aanbevolen, is weer anders. De nieren van baby's en jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Voeg daarom geen (extra) zout toe aan het eten van je baby of kind. Nieren van jonge kinderen kunnen natrium nog niet goed verwerken. Als kinderen te veel zout binnenkrijgen, moeten de nieren extra hard werken om het natrium via de urine uit het lichaam te verwijderen. Hoeveel gram zout per dag je kind nodig heeft, is afhankelijk van de leeftijd.

Is te veel zout slecht voor je?

Te veel zout eten kan inderdaad slecht voor je zijn. ngeveer 85% van alle Nederlanders eet te veel zout, blijkt uit onderzoek van de Nierstichting. Grote kans dus dat jij daar één van bent. Zodra je te veel zout binnenkrijgt kun je last krijgen van:

  • Een verhoogde bloeddruk: te veel zout kan ertoe leiden dat het lichaam meer vocht vasthoudt. Hierdoor zit er meer vocht in, en druk op, de bloedvaten en moet het hart harder werken om het bloed rond te pompen.
  • Slapeloosheid: het is eigenlijk heel simpel. Wanneer je te veel zout consumeert vergroot dit de cortisolproductie. Dit zorgt ervoor dat je slecht slaapt. Cortisol is een glucocorticoïd hormoon dat geproduceerd wordt in de bijnierschors.
  • Hoofdpijn: door het eten van te veel zout verhoogt je bloedvolume. Het gevolg hiervan is dat het bloed meer ruimte inneemt in je lichaam. Je bloedvaten zetten dan uit om plaats te maken voor de extra massa. Dit veroorzaakt hoofdpijn.
  • Hart- en vaatziekten: minder zout verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Dat komt deels doordat je met een lagere bloeddruk een gezonder hart en betere vaten hebt. Maar het lijkt erop dat minder zout ook voor een versoepeling van de aderen zorgt, die eveneens de kans op problemen verkleint. Meer weten over gezonde voeding voor je hart? Lees dan onze blogs over gezonde vetten, noten en avocado.
  • Nierziekten. De nieren regelen het zoutgehalte in je lichaam. Wanneer je te veel natrium binnenkrijgt, moeten je nieren dit filteren via de urine uit je lichaam. Door dit proces kunnen je nieren beschadigen.

Wat gebeurt er als je te weinig zout eet?

Ja, het kan écht. Je kunt te weinig zout eten, maar het komt inderdaad veel minder vaak voor dan te veel zout eten. Als je te weinig zout binnen krijgt, kun je last krijgen van concentratieproblemen, vermoeidheid, verkramping van de spieren, slapeloosheid, gewichtsverlies en een verlaagde bloeddruk. Kies daarom voor een gevarieerd en voedzaam voedingspatroon.

Hoeveel gram zout per dag is te weinig?

Het is zeldzaam om te weinig zout binnen te krijgen, omdat de meeste mensen voldoende zout consumeren via hun dagelijkse voeding. Echter, als je minder dan 500 mg natrium per dag binnenkrijgt, zou je mogelijk een tekort kunnen hebben.

Welke mineralen zitten in zout?

Zout kent ook zijn voordelen. Zout bestaat namelijk uit drie onderdelen, ook wel mineralen genoemd. Zout bestaat uit 58% chloride, 36% natrium en 8% kalium. Alle drie de mineralen regelen de vochtbalans en bloeddruk in je lichaam.

  • Chloride is een mineraal dat een onderdeel is van keukenzout (natriumchloride). 1 gram keukenzout bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride.
  • Natrium is een belangrijk mineraal voor het regelen van de vochtbalans in het lichaam, het regelen van de bloeddruk en een goede werking van de spier- en zenuwcellen. Natrium is in tegenstelling tot kalium nauwelijks te vinden in levensmiddelen en wordt handmatig toegevoegd aan producten. Natrium zit dus vooral in bewerkte producten zoals brood, soepen, vleeswaren, vis en kaas.
  • Kalium is een mineraal dat het bloeddrukverhogende effect van natrium tegengaat. Los dat het een onderdeel is van zout, zit het ook in bijna alle voedingsmiddelen zoals: groente, fruit, aardappelen, vlees, vis noten, melk en graanproducten.

Bovenstaande mineralen zijn ook wel bekend als elektrolyten. Elektrolyten zijn mineralen. Wanneer elektrolyten opgelost zijn in het bloed, kunnen ze zorgen voor een elektrische lading en voor de regulatie van je zenuw- en spierfuncties. Daarnaast reguleren elektrolyten de PH-waarde in je bloed en de vochtbalans. In een volgende blog vertellen we graag meer over deze essentiële mineralen.

Minder zout eten?

Wil je er zeker van zijn dat jouw dieet de juiste hoeveelheid zouten bevat, nu je weet hoeveel gram zout per dag je nodig hebt? Dan kan je altijd kiezen voor de maaltijdboxen van The Healthy Chef. Onze voeding bevat niet alleen veel en gezonde voedingstoffen, maar we passen de maaltijdboxen helemaal aan op wat je nodig hebt. Daarbij kunnen wij dus ook letten op gerechten met minder zout. Wij horen graag wat je zoekt, dan helpen wij je verder! Voor vragen neem je gemakkelijk contact met ons op.